A Ballad for a Bandit

9. 7. 2021, 19:30, courtyard of the Municipal Authority

A BALLAD FOR A BANDIT - Milan Uhde/Miloš Štědroň
South Czech Philharmonic
Soloists:
actors from Divadlo Husa na provázku (Goose on a String Theatre)
Eva Vrbková
Igor Orozovič
Dalibor Buš
Gabriela Vermelho


Vojtěch Spurný - conductor

A Ballad for a Bandit, a musical based on the play penned by Miloš Štědroň and Milan Uhde, is an extremely popular work of music drama of high artistic value. There have been many interpretations down the years, perhaps the best-known being the film adaptation directed by Vladimír Sís in 1978, featuring Miroslav Donutil and Iva Bittová in the main roles. Ever since its premier, the drama has been adapted by many a theatre, and as a radio play.
So keen was the South Czech Philharmonic on a production of A Ballad for a Bandit that it asked the authors, director, and protagonists for their consent to adapt the musical element of the play. Everyone was enthusiastic in their agreement, Tomáš Ille took charge of the arrangement, the established Vojtěch Spurný was installed as conductor, and the result of all this cooperative work was an unqualified success.
The concert interpretation of A Ballad for a Bandit is conceived as a band of the best-known songs and melodies interspersed with snippets and stage elements from the play.
Czech Radio Two broadcast a recording of the production and Radioservis brought out a CD at the end of 2017.
Eva Vrbková je česká herečka, zpěvačka a skladatelka. Divadlu se začala věnovat od mládí v brněnském Studiu Dům u režisérky Evy Tálské. Ta ji také později přivedla do Divadla Husa na provázku, kde zahájila v roce 1997 svoji profesionální hereckou dráhu. Připomeňme některé role, které zde hrála: Viktorka v Babičce, Provazochodkyně v inscenaci Cirkus aneb Se mnou smrt a kůň, Eržika v Baladě pro banditu, Kněžna v Rusalce, Sutherland a Sarah Cushingová v adaptaci příběhů Sherlocka Holmese, významnou hereckou příležitost jí poskytl režisér Morávek v projektu Sto roků kobry (ztvárnila Nastasju Filipovnu v Idiotovi, Lízu v části nazvané Stavrogin je ďábel a Lízu Chochlapovou v Bratrech Karamazových). V roce 2004 byla nominovaná na cenu Alfréda Radoka za roli Nastasji Filipovny. Za roli Ivy ve filmu Roberta Sedláčka Rodina je základ státu získala Čestné uznání ceny Trilobit, role jí přinesla i nominaci na cenu filmových kritiků a na Českého lva. Hostuje v Divadle Komedie, Národním divadle, Švandově divadle aj. Věnuje se také tvorbě vlastní hudby, např. k představení Cry baby cry nebo k filmu Holky šikovný v režii Lenky Wimmerové. Pořádá workshopy osobního rozvoje prostřednictvím hraní, zpěvu či pohybu.
Igor Orozovič studoval muzikálové herectví na Konzervatoři Jaroslava Ježka a poté činoherní herectví na DAMU v Praze, kterou absolvoval v roce 2010 titulní rolí Molièrova Tartuffa a rolí Dr. Dorna v Čechovově Rackovi. V posledním ročníku DAMU obdržel Cenu Jiřího Adamíry, kterou uděluje Nadace Život umělce. V letech 2016 a 2017 na DAMU i herectví vyučoval.
V roce 2009 prošel vítězně konkurzem na titulní roli Sofoklova Oidipa v činohře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a získal zde zároveň stálé angažmá. V průběhu čtyř sezon ztvárnil řadu rolí, například Mozarta v Shafferově Amadeovi, za kterou získal nominaci na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent a Cenu divadelního festivalu OST-RA-VAR.
Od roku 2013 je členem Činohry Národního divadla v Praze. Vytvořil zde již mnoho rozmanitých rolí – například: Švandu ve Strakonickém dudákovi J. K. Tyla, Jiřího Traxlera v revue O. Havelky V rytmu swingu buší srdce mé (2016 Nominace na Cenu Thálie v kategorii Muzikál) a mnoho dalších.
V roce 2009 založil s Milanem Šotkem a Jiřím Suchým z Tábora Cabaret Calembour, který rozvíjí poetiku divadel malých forem a literárních kabaretů. 
Ke všem představením píše hudbu a podílí se na textech. Cabaret Calembour našel svoji domovskou scénu v Divadle pod Palmovkou a se hrou Plejtvák, která získala Cenu Alfréda Radoka v kategorii Nejlepší původní česká hra roku 2013, pravidelně hostuje na scéně Divadla Ypsilon.
Účinkoval také v řadě filmů a televizních seriálů (Bella Mia, Laputa, Fotograf, Rapl, Polda, Případ dvou sester, Živé terče, Past ad.).
Hraje na klavír, zpívá, věnuje se výtvarné práci. Autorsky se podílí na hudební části speciálních večerů Národního divadla Nová krev. Také je občasným hostem pořadů Barování Sandry Novákové a Filipa Rajmonta v Malostranské besedě v Praze.
Dalibor Buš vystudoval všeobecné gymnázium v Přerově, kde začal se spolužáky hrát divadlo. Po začátcích v divadle Dostavník a loutkovém divadle Přerovský kašpárek už mu bylo jasné, že chce být hercem. Profesně, ale i lidsky jeho kariéru nejvíce ovlivnila prof. Nika Brettschneiderová v průběhu studií na JAMU v Brně. V Brně po studiích už zůstal, když dostal angažmá v Divadle Husa na provázku, kde působí dodnes.
Zde ho mohli diváci vidět ve hrách Balada pro banditu, Amadeus, Babička, Ze života hmyzu, Idiot, Tango macabre, Moc Art a další. Od roku 2016 též působí jako externí pedagog herectví v Ateliéru fyzického divadla na jeho alma mater JAMU.
Mimo tuto scénu hostuje také v Buranteatru, Národním divadle Brno, Divadle U stolu. Zahrál si i v pražském Národním divadle. Je učitelem herectví a zdravotním klaunem. Občas režíruje, improvizuje a zpívá, například jako sólista s Jihočeskou filharmonií.
Gabriela Vermelho je neběžnou osobností naší hudební a divadelní scény. Je současně zpěvačkou, houslistkou, violistkou, hráčkou na kvinton, skladatelkou a herečkou, působí v oblasti klasické hudby, muzikálu, jazzu a rockové alternativy. Je primariem kvarteta Gadrew Way, spolupracovala se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorním orchestrem Pavla Haase, Kaprálová Quartetem, Heroldovým kvartetem, Orchestrem Gustava Broma, skupinou Čechomor atd. Je členkou kapely Maraca a Zimbova, vystupovala společně s Epoque Quartetem a Petrem Wajsarem ve sdružení Ewave. V roce 2013 založila svou hudební skupinu GaRe, se kterou se věnuje pouze autorské hudbě.
Skládá scénickou hudbu – inscenace Ondina ve Středočeském divadle Kladno (2008), taneční horror Jessie a Morgiana – Malostranská beseda (2010), baletní představení Nikdy nekončící příběh, liberecké Divadlo F. X. Šaldy (2011), je autorkou hudebního doprovodu k dokumentárnímu snímku ČT Uloupené mateřství (2009). Pro taneční seskupení ME-SA napsala a interpretovala hudební složku v představení Echoes (2009).
Ve Švandově divadle (červen 2011) uvedli představení Upálení Satanica 666 v rámci divadelního cyklu Hyde Park s její hudbou, kterou také interpretovala. Pro stejné divadlo v květnu roku 2012 vytvořila a natočila hudbu k představení Mlč, Jobe mlč!.
V listopadu 2015 měla premiéru v libereckém divadle F. X. Šaldy baletní inscenace Gazdina roba opět s její hudbou. Spolupracovala s baletním souborem pražské konzervatoře Bohemia Balet. V listopadu 2016 dokončila hudbu k inscenaci Krysař pro Švandovo divadlo v Praze.
Za roli čarodějky Evy v Baladě pro banditu (divadlo Husa na provázku) získala v roce 2005 cenu Alfreda Radoka pro Talent roku.
Spolupracuje se současnými českými mladými autory, kteří pro ni píšou skladby v oblasti vážné muziky.
Vojtěch Spurný, přední český dirigent, klavírista, cembalista a pedagog, studoval nejprve hru na klavír a flétnu na Pražské konzervatoři, později operní režii, dirigování a cembalo na Akademii múzických umění v Praze. Interpretaci staré hudby a hru na cembalo dále studoval na Hoogeschool voor de Kunsten v Utrechtu. Své vzdělání si dále rozšířil mistrovskými kurzy u J. Sonnleitnera, H. Rillinga a K. Gilberta.
V letech 1999-2004 byl stálým dirigentem Státní opery Praha a v sezoně 2002-2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa opery. V letech 2015-2018 byl šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. V současnosti je šéfdirigentem opery Slezského divadla v Opavě.
Vystupuje na koncertním pódiu nejen jako dirigent, ale též jako hráč na historické klávesové nástroje včetně čtvrttónového klavíru. Pro Český rozhlas natočil obsáhlý výběr z děl pro cembalo, klavichord a kladívkový klavír. Jeho nahrávka "Mistři českého baroka a klasicismu" pro BMG Czech Republic byla nominována na cenu časopisu Harmonie za rok 2003 a jeho nahrávky českých klasicistních symfonií pro firmu AltoRecords získaly uznání odborné kritiky. Jako dirigent se podílel na natáčení DVD s operou buffou "Dov´ è amore, è gelosia" G. Scarlattiho v českokrumlovském barokním divadle, které získalo prestižní mezinárodní ocenění "Preis der deutschen Schallplattenkritik" a Cenu DVD roku 2013.
Zabývá se také editorskou činností – pro Český rozhlas připravil kritické vydání České mše vánoční a Stabat Mater J. J. Ryby, klavírních a cembalových koncertů V. J. Tomáška a F. X. Duška a dechových partií starých českých mistrů, pro Editio Bärenreiter Praha kompletní vydání cembalových sonát F. X. Duška. Věnuje se rovněž edukativní a pedagogické práci – vyučuje cembalo na Fakultě umění Ostravské univerzity a pravidelně vystupuje při edukativních koncertech pro mladé publikum.
Jihočeská filharmonie byla v Českých Budějovicích založena v roce 1981 s původním názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 39 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji.
U vzniku orchestru stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav Vavřínek. V letech 2008–2020 byl šéfdirigentem Jan Talich.
Orchestr vedle samozřejmé interpretace hudby klasických skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál stále více sleduje i současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty.