„Progresivní klavírní trio“
Trio Euterpé
Ondrej Olos – klavír
Olga Šroubková – housle
Štěpán Filípek – violoncello
Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
Klavírní trio č. 1 d moll, op. 49
Molto Allegro agitato
Andante con moto
Scherzo
Finale
Franz Schubert (1797–1828)
Klavírní trio Es dur, op. 100 (D 929)
Andante con moto (2. věta)
Dmitrij Šostakovič (1906–1975)
Klavírní trio č. 2 e moll, op. 67
Andante. Moderato
Allegro con brio
Largo
Allegretto
Trio Euterpé je nový hudební projekt, který vznikl díky komornímu setkání tří vynikajících muzikantů, houslistky Olgy Šroubkové, violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Ondreje Olose v květnu roku 2021. Původně jednorázové setkání se záhy rozvinulo do stabilně fungujícího uměleckého souboru, který se profiluje jak v provádění skladeb klasických, tak modernějších. Přestože ansámbl funguje teprve krátce, stihl již odehrát řadu koncertů a zároveň pro Český rozhlas natočit skladby Franze Schuberta a Miloslava Ištvana.
Ondrej Olos (*1984), původem slovenský dirigent a klavírista, vystudoval v letech 1998–2003 dirigování na konzervatoři v Žilině a v roce 2008 ukončil studium na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2006 obdržel cenu Leoše Janáčka za nastudování komorní verze opery Příhody lišky Bystroušky v Komorní opeře JAMU. Pro festival Janáček Brno 2008 nastudoval s posluchači JAMU Janáčkovu Její pastorkyňu v původní verzi z roku 1904. V Janáčkově opeře Národního divadla Brno působí jako korepetitor, asistent dirigenta a od roku 2009 jako dirigent inscenací – např. Čajkovského Evžena Oněgina, Verdiho Macbetha a Nabucca, od Janáčka Příhody lišky Bystroušky, Netopýra Johanna Strausse, Dvořákovu Rusalku, Rossiniho Lazebnía sevillského, Pucciniho Toscu a Turandot, Alice In Bed Ivana Medka, Bizetovu Carmen ad. Ve Slovenském národním divadle v Bratislavě dirigoval Janáčkovy opery Její pastorkyňa a Věc Makropulos, v Košicích Poulencovy Dialogy karmelitek, v dánském Aarhusu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Mimo to je pravidelným hostujícím dirigentem řady českých a slovenských orchestrů – Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu v Bratislavě, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín ad. Je aktivní také jako klavírista, přičemž se prezentuje především v komorních ansámblech, s nimiž realizoval řadu festivalových vystoupení i vysoce hodnocených studiových nahrávek (např. Štěpán Filípek & Ondrej Olos: František Emmert – kompletní tvorba pro violoncello a klavír, nebo Opera Trio: Emmert/Dlask/Nota/Demoč – Works for Oboe Trio).
Olga Šroubková (*1993) je jednou z mezinárodně nejúspěšnějších českých houslistek posledních let. K jejím největším úspěchům patří vítězství v čínské Chengdu International Violin Competition (1. cena) a v soutěži Pražského jara (1. cena). Absolvovala Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením a poté Pražskou konzervatoř v roce 2014 ve třídě prof. Jiřího Fišera. Roku 2021 získala titul MA na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, kde studovala pod vedením prof. Adama Kosteckiho. Olga Šroubkobá je kromě již zmíněných vítězství laureátkou řady českých i mezinárodních soutěží, např. BRAVO! (1. cena); Soutěž Nadace Bohuslava Martinů (1. cena); Shanghai Isaac Stern International Violin Competition (2. cena). Jako sólistka vystupovala s předními českými a slovenskými orchestry, mj. PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Karlovarský symfonický orchestr, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní filharmonie Košice aj. Úspěšně spolupracovala s předními dirigenty jako je Michael Stern, Julian Rachlin, Petr Altrichter, Radek Baborák, Douglas Bostock, Nuno Coelho, Alexandra Arrieche, Leoš Svárovský, Jiří Bělohlávek, Andrea Barizza, Chuhei Iwasaki, Jiří Rožeň aj. Účinkovala na mnoha významných festivalech – např. MHF Dvořákova Praha, MHF Pražské Jaro, NF Smetanova Litomyšl, Allegretto Žilina, MHF Leoše Janáčka, Film Music Prague, Ticino Musica International Classic aj.
Violoncellista a skladatel Štěpán Filípek (*1981) patří k výrazným českým umělcům s mezinárodním přesahem. K jeho uměleckým vrcholům přelomu druhé a třetí dekády 21. století patří např. uvedení projektu LUDICRA v rámci festivalu Moravský podzim, publikování sólového alba 9 ze skladeb devíti českých hudebních skladatelek nebo provedení prestižního recitálu pořádaného velvyslanectvím ČR ve Washingtonu. Absolvoval violoncello na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě JAMU. Později studoval též kompozici na Konzervatoři Brno a JAMU. Jako komorní hráč v posledních letech participoval na formování několika ansámblů, např. Trio Euterpé, Tango Quartetto Re Campo, nebo Bačová/Veverica/Filípek aj. Coby recitálový hráč vystupuje v duu s klavíristy Sárou Medkovou, Ondrejem Olosem a Katelyn Bouska. Kromě toho pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Alba, na kterých se podílel, byla publikována u vydavatelství Radioservis, ARTA a Pavlík records. Jako sólista vystoupil např. s Plzeňskou filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Brno Contemporary Orchestra, sbory Gaudeamus Brno, Vox Iuvenalis aj. Mnoho hudebních festivalů pozvalo Štěpána Filípka jako sólistu či komorního hráče, nebo mu uvedlo skladbu: Janáček Brno, Forfest, Hudební současnost, Setkávání Nové hudby, Melos-Éthos, So klingtdiegegenwart!, Expozice Nové hudby a další. Některé osobnosti světa klasické hudby mu dedikovaly svá díla – František Emmert, Radomír Ištvan, Jana Vöröšová, David Carpenter, Barry Wan, Daniel Kessner aj. Hraje na mistrovské violoncello zvané „Imperio“, které postavil brněnský houslař Jan Hus Bursík roku 2006. V současnosti žije v Brně, kde je v angažmá v Orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno.