In Honour of Ema Destinnová

10.7. 2021, 19:30, courtyard of the Municipal Authority

A tribute to Emmy Destinn
Kateřina Kněžíková – soprano
Adam Plachetka – bass-baritone
South Czech Philharmonic
David Švec – director

Programme:

Gaetano Donizetti (1797–1848)
Don Pasquale
Předehra k opeře / Overture to the opera / Ouvertüre zur Oper
„Quel guardo il cavaliere“, kavatina Noriny z 1. jednání / Norina's aria from Act 1 / Norina Aria vom 1. Treffen
„Pronta io son“, duet Noriny a Malatesty z 1. Jednání / duet of Norina and Malatesta Act 1 / Duett von Norina und Malatesta aus Teil 1

Pietro Mascagni (1863–1945)
Sedlák kavalír / Cavalleriarusticana
Intermezzo sinfonico

Gaetano Donizetti
Nápoj lásky / L‘elisird’amore
„Udite, udite, o rustici“, kavatina Dulcamary z 1. Jednání / Dulcamar's aria from Act 1 / Dulcamara Arie aus Teil 1
„Quanto amore! Ed io, spietata“, duet Adiny a Dulcamaryz 2. jednání / duet of Adina and Dulcamar Act 2/ Duett von Adina und Dulcamar aus Teil 2

Giuseppe Verdi (1813–1901)
Síla osudu / La forzadeldestino
„Morir! Tremenda cosa!“, árie Dona Carla ze 3. jednání / Don Carlo´s aria from Act 3 / Arie von Don Carl aus Teil 3

Přestávka / Break / Unterbrechung

Bedřich Smetana (1824–1884)
Hubička /
Předehra k opeře / Overture to the opera / Ouvertüre zur Oper

Libuše
„Ó, vy lípy“, árie Přemysla ze Stadic z 2. jednání / "Oh, you lindens", aria by Přemysl from Stadice from the Act 2 / "Oh, ihr Linden", Arie von Přemysl aus Stadice aus Teil 2

Prodaná nevěsta
„Ach, jaký žal... Ten lásky sen“, árie Mařenky ze 3. Jednání / "Oh, what a sorrow ... That love dream", Mařenka's aria from the 3rd act / "Oh, was für ein Kummer ... Dieser Liebestraum", Marenkas Arie aus dem 3. Akt
„Každý jen tu svou“, árie Kecala z 2. Jednání / "Everyone just his own," Kecal´s aria from the 2nd act / „Jeder ist sein eigener“, Arie von Kecal aus Teil 2
Furiant

Tajemství
„Jsem žebrák!“, árie Kaliny z 2. jednání/ "I am a beggar!", Kalina's aria from the 2nd act / "Ich bin ein Bettler!", Kalinas Arie aus Teil 2

Antonín Dvořák (1841–1904)
Jakobín
„My cizinou jsme bloudili“, duet Bohuše a Julie z 2. Jednání / "We wandered abroad", the duet of Bohuš and Julia from the 2nd act / "Wir sind ins Ausland gewandert", das Duett von Bohuš und Julie aus Teil 2

KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ – soprán
patří mezi nejperspektivnější pěvkyně mladé generace pohybující se převážně v lyricko-koloraturním oboru. Ve svém portfoliu zaujme širokým repertoárem — věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Důležitou součástí jejích aktivit jsou komorní a písňové recitály, zejména ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze ve třídě Jiřiny Přívratské. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. Její angažmá však zahrnují i celou řadu mimopražských divadel a zahraničních scén, mj. NDM v Ostravě, SND v Bratislavě, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de la Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí a má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy a celou plejádou skvělých dirigentů (Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Václav Luks, Tomáš Netopil či Enrique Mazzola) i režisérů (Karl-Ernst Herrmann, Jiří Heřman, Linda Keprtová, Jiří Nekvasil, SKUTR aj.). Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. 
Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2018 natočila společně s Adamem Plachetkou CD pod názvem „Každý jen tu svou…“ (Radioservis).
Kateřina Kněžíková předává své zkušenosti a postřehy ze své praxe též nejmladším talentům, mj. na mistrovských kurzech v rámci festivalu Jarmily Novotné v Litni, stipendijního programu Nadace Magdaleny Kožené MenART nebo v rámci mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž.
ADAM PLACHETKA - basbaryton
Rodák z Prahy absolvoval Pražskou konzervatoř a HAMU. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde vystoupil například jako Don Giovanni, Figaro (Figarova svatba), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) a Vladislav (Dalibor).
Od září 2010 byl stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (Bohéma) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (Nápoj lásky), Figaro (Figarova svatba, Lazebník sevillský), Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (Italka v Alžíru), hrabě Almaviva (Figarova svatba) ad.
Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku (Don Giovanni, Nápoj lásky, Figarova svatba, Così fan tutte) a na Salzburger Festspiele (Rusalka, Don Giovanni, Figarova svatba, Kouzelná flétna ad.).
Jeho další operní závazky čítají Bayerische Staatsoper v Mnichově (La Calisto), Royal Opera House Covent Garden v Londýně (Don Giovanni, Nápoj lásky), Baden-Baden festival (Così fan tutte, La clemenza di Tito), Glyndebourne (Figarova svatba), Carnegie Hall v New Yorku (Salome), Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně (Don Giovanni, Figarova svatba), Teatro alla scala (Così fan tutte), Lyric Opera v Chicagu (Figarova svatba, Kouzelná flétna), Houston Grand Opera (Figarova svatba) nebo Opéra de Paris (Popelka).
Na koncertních pódiích se objevil například v Musikvereinu ve Vídni a v Grazu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve Vídeňském Konzerthausu, v Konserthuset ve Stockholmu a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s Chicagským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dalšími významnými evropskými rozhlasovými orchestry, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a stockholmskou Královskou filharmonií.
David Švec

studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Jako klavírista již od roku 1998 spolupracoval s Pražským komorním orchestrem, je vyhledávaným komorním hráčem, natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas. Pravidelně spolupracuje s předními českými pěvci i s většinou českých symfonických orchestrů, nevyhýbá se ani mezižánrovým projektům.
Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů. V září 2003 nastoupil nejprve jako korepetitor a asistent dirigenta do opery pražského Národního divadla, od roku 2011 je zde ve stálém dirigentském angažmá. V ND představil nespočet inscenací, pro balet uvedl mnoho světových premiér.
Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Věc Makropulos v Opéra national de Paris (2007, 2009) a ve Wiener Staatsoper (2015), Příhody lišky Bystroušky v Lyonu (2013), ve Vídni (2014) a v Glyndebourne (2016), Rusalka v Barceloně (2012), v Paříži (2015) a v Theater an der Wien (2019) ad. 
Od roku 2017 spolupracuje též se Slovinským národním divadlem v Lublani, kde v únoru 2019 nastudoval novou inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty, v únoru 2020 potom operu Luisa Miller G.Verdiho.
Jihočeská filharmonie byla v Českých Budějovicích založena v roce 1981 s původním názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 39 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji.
U vzniku orchestru stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav Vavřínek. V letech 2008–2020 byl šéfdirigentem Jan Talich.
Orchestr vedle samozřejmé interpretace hudby klasických skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál stále více sleduje i současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty.
KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ – soprano
Kateřina is one of the most promising singers among the young generation, working mainly in the lyrical and coloratura field. She has a wide repertoire and is especially interested in interpreting baroque and classicist works, nineteenth-century opera and contemporary music. An important part of her activities are chamber and song recitals, especially in collaboration with David Švec and Kateřina Englichová. She has achieved success in a number of singing competitions, including the prize for the best chamber performance at the Classic Prague Awards 2018 and a 2019 Thalia Award for her exceptional stage performance in the production of Juliette (B. Martinů) at the National Moravian-Silesian Theatre.
She graduated from the Prague Conservatory and the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague in the class of Jiřina Přívatská. In 2006 she became a member of the Opera of the National Theatre. However, her engagements also include a number of theatres outside Prague and foreign stages, such as the National Moravian-Silesian Theatre in Ostrava, the Slovak National Theatre in Bratislava, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de la Monnaie in Brussels and Opéra de Dijon.
She has performed in front of the public at a number of festivals both in this country and abroad and has collaborated with leading orchestral ensembles and a whole host of outstanding conductors (Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Václav Luks, Tomáš Netopil, Enrique Mazzola) and directors (Karl-Ernst Herrmann, Jiří Heřman, Linda Keprtová, Jiří Nekvasil, SKUTR etc.). She has made a number of recordings, including Smetana’s The Bartered Bride (Harmonia Mundi), Bohuslav Martinů’s Bouquet of Flowers and the oratorio La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo by F. X. Richter with the Czech Ensemble Baroque at Supraphon. Her recording of Dove é amore é gelosia produced by Opus Arte won the Schallplattenkritik German critics’ award. In 2018, she recorded a CD with Adam Plachetka entitled “Každý jen tu svou….” (Radioservis).
Kateřina Kněžíková also passes on her experience and observations to talented young people, including during masterclasses at the Jarmila Novotná Festival in Liteň, the scholarship programme of the Magdalena Kožená MenART Foundation or at the International Summer Music Academy in Kroměříž.
ADAM PLACHETKA – bass baritone
A native of Prague, Adam graduated from the Prague Conservatory and HAMU (the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague). He debuted at the National Theatre in Prague in 2005. In the following years he performed there, for example, as Don Giovanni, Figaro (The Marriage of Figaro), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) and Vladislav (Dalibor).
Since September 2010 he has been a permanent member the Wiener Staatsoper ensemble. Since his debut in the role of Schaunard (La Boheme), he has performed there as, amongst others, Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L’elisir d’amore), Figaro (The Marriage of Figaro, The Barber of Seville), Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (L’italiana in Algeri), Count Almaviva (The Marriage of Figaro) and others.
He is a regular guest at the Metropolitan Opera in New York (Don Giovanni, L’elisir d’amore, The Marriage of Figaro, Così fan tutte) and at the Salzburger Festspiele (Rusalka, Don Giovanni, The Marriage of Figaro, The Magic Flute, etc.).
His other opera commitments include the Bayerische Staatsoper in Munich (La Calisto), the Royal Opera House Covent Garden in London (Don Giovanni, L’elisir d’amore), the Baden-Baden Festival (Così fan tutte, La clemenza di Tito), Glyndebourne (The Marriage of Figaro), Carnegie Hall in New York (Salome), the Deutsche Oper and Deutsche Staatsoper in Berlin (Don Giovanni, The Marriage of Figaro), Teatro alla scala (Così fan tutte), the Lyric Opera in Chicago (The Marriage of Figaro, The Magic Flute), the Houston Grand Opera (The Marriage of Figaro) and Opéra de Paris (La Cenerentola).
He has appeared on concert stages at, for example, the Musikverein in Vienna and in Graz, at the Wigmore Hall in London, the Usher Hall in Edinburgh, the Hercules Hall in Munich, the Vienna Konzerthaus, the Konserthuset in Stockholm and in Prague at the Municipal House and the Rudolfinum. He has worked with the Chicago Symphony Orchestra, the Czech Radio Symphony Orchestra and other leading European radio orchestras, the Scottish Chamber Orchestra, the Czech Philharmonic, the Vienna Symphony and the Royal Stockholm Philharmonic Orchestra.
David Švec

David studied piano and conducting, firstly at the Conservatory in České Budějovice and then at the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno. In February 2000, he took part in conducting masterclasses with Sir Colin Davis in Dresden and in 2002 he studied at the Universität für Musik und darstellende Kunst in Vienna (with L. Hager). In 2004, he won the Bösendorfer Preis in the Opera Coaching category at the Belvedere International Competition in Vienna.
As a pianist, he collaborated with the Prague Chamber Orchestra from 1998, he is a sought-after chamber musician and has made several recordings on CD and for Czech Radio. He regularly works with leading Czech signers and most Czech symphony orchestras and does not shy away from inter-genre projects.
While he was still studying he worked with the Janáček Opera in Brno, where he directed a number of operas and ballets. In September 2003, he first joined the Opera of the Prague National Theatre as a répétiteur and assistant conductor and he has been permanently engaged there since 2011. He has presented countless productions at the National Theatre and has given many ballet world premieres.

Among his foreign guest appearances we can mention, in particular, his work on the staging of the operas The Makropulos Affair at the Opéra national de Paris (2007, 2009) and at the Wiener Staatsoper (2015), The Cunning Little Vixen in Lyon (2013), in Vienna (2014) and at Glyndebourne (2016), Rusalka in Barcelona (2012), in Paris (2015) and in the Theater an der Wien (2019), and others. Since 2017, he has also collaborated with the Slovenian National Theatre in Ljubljana where in February 2018 he staged a new production of Smetana’s The Bartered Bride, and in February 2020 Verdi’s opera Luisa Miller.
The South Czech Philharmonic was founded in České Budějovice in 1981 under its original name of The South Bohemian State Orchestra. It currently has 39 members and remains the only professional philharmonic orchestra in the South Bohemian region.
The orchestra was founded by the conductor Jaroslav Vodňanský and later the position of principal conductor was taken over by Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček and Stanislav Vavřínek. In 2008–2020, Jan Talich was the principal conductor.
In addition to obvious interpreting music by classical composers and compositions suitable for smaller orchestras and small concert halls, the orchestra is increasingly following the current trend for connecting genres, discovering new perspectives on interpretation and performance, and systematically working on ever higher quality. The majority of the musicians are young, ambitious, skilful and promising performers, who very much welcome any further opportunity to collaborate with top conductors and soloists.