Pocta Emě Destinnové

10.7. 2021, 19:30, nádvoří městského úřadu

Pocta Emě Destinnové
Kateřina Kněžíková – soprán
Adam Plachetka - basbaryton
Jihočeská filharmonie
David Švec – dirigent

Program:

Gaetano Donizetti (1797–1848)
Don Pasquale
Předehra k opeře / Overture to the opera / Ouvertüre zur Oper
„Quel guardo il cavaliere“, kavatina Noriny z 1. jednání / Norina's aria from Act 1 / Norina Aria vom 1. Treffen
„Pronta io son“, duet Noriny a Malatesty z 1. Jednání / duet of Norina and Malatesta Act 1 / Duett von Norina und Malatesta aus Teil 1

Pietro Mascagni (1863–1945)
Sedlák kavalír / Cavalleriarusticana
Intermezzo sinfonico

Gaetano Donizetti
Nápoj lásky / L‘elisird’amore
„Udite, udite, o rustici“, kavatina Dulcamary z 1. Jednání / Dulcamar's aria from Act 1 / Dulcamara Arie aus Teil 1
„Quanto amore! Ed io, spietata“, duet Adiny a Dulcamaryz 2. jednání / duet of Adina and Dulcamar Act 2/ Duett von Adina und Dulcamar aus Teil 2

Giuseppe Verdi (1813–1901)
Síla osudu / La forzadeldestino
„Morir! Tremenda cosa!“, árie Dona Carla ze 3. jednání / Don Carlo´s aria from Act 3 / Arie von Don Carl aus Teil 3

Přestávka / Break / Unterbrechung

Bedřich Smetana (1824–1884)
Hubička /
Předehra k opeře / Overture to the opera / Ouvertüre zur Oper

Libuše
„Ó, vy lípy“, árie Přemysla ze Stadic z 2. jednání / "Oh, you lindens", aria by Přemysl from Stadice from the Act 2 / "Oh, ihr Linden", Arie von Přemysl aus Stadice aus Teil 2

Prodaná nevěsta
„Ach, jaký žal... Ten lásky sen“, árie Mařenky ze 3. Jednání / "Oh, what a sorrow ... That love dream", Mařenka's aria from the 3rd act / "Oh, was für ein Kummer ... Dieser Liebestraum", Marenkas Arie aus dem 3. Akt
„Každý jen tu svou“, árie Kecala z 2. Jednání / "Everyone just his own," Kecal´s aria from the 2nd act / „Jeder ist sein eigener“, Arie von Kecal aus Teil 2
Furiant

Tajemství
„Jsem žebrák!“, árie Kaliny z 2. jednání/ "I am a beggar!", Kalina's aria from the 2nd act / "Ich bin ein Bettler!", Kalinas Arie aus Teil 2

Antonín Dvořák (1841–1904)
Jakobín
„My cizinou jsme bloudili“, duet Bohuše a Julie z 2. Jednání / "We wandered abroad", the duet of Bohuš and Julia from the 2nd act / "Wir sind ins Ausland gewandert", das Duett von Bohuš und Julie aus Teil 2

KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ – soprán
patří mezi nejperspektivnější pěvkyně mladé generace pohybující se převážně v lyricko-koloraturním oboru. Ve svém portfoliu zaujme širokým repertoárem — věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Důležitou součástí jejích aktivit jsou komorní a písňové recitály, zejména ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze ve třídě Jiřiny Přívratské. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. Její angažmá však zahrnují i celou řadu mimopražských divadel a zahraničních scén, mj. NDM v Ostravě, SND v Bratislavě, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de la Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí a má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy a celou plejádou skvělých dirigentů (Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Václav Luks, Tomáš Netopil či Enrique Mazzola) i režisérů (Karl-Ernst Herrmann, Jiří Heřman, Linda Keprtová, Jiří Nekvasil, SKUTR aj.). Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. 
Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2018 natočila společně s Adamem Plachetkou CD pod názvem „Každý jen tu svou…“ (Radioservis).
Kateřina Kněžíková předává své zkušenosti a postřehy ze své praxe též nejmladším talentům, mj. na mistrovských kurzech v rámci festivalu Jarmily Novotné v Litni, stipendijního programu Nadace Magdaleny Kožené MenART nebo v rámci mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž.
ADAM PLACHETKA - basbaryton
Rodák z Prahy absolvoval Pražskou konzervatoř a HAMU. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde vystoupil například jako Don Giovanni, Figaro (Figarova svatba), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) a Vladislav (Dalibor).
Od září 2010 byl stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (Bohéma) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (Nápoj lásky), Figaro (Figarova svatba, Lazebník sevillský), Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (Italka v Alžíru), hrabě Almaviva (Figarova svatba) ad.
Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku (Don Giovanni, Nápoj lásky, Figarova svatba, Così fan tutte) a na Salzburger Festspiele (Rusalka, Don Giovanni, Figarova svatba, Kouzelná flétna ad.).
Jeho další operní závazky čítají Bayerische Staatsoper v Mnichově (La Calisto), Royal Opera House Covent Garden v Londýně (Don Giovanni, Nápoj lásky), Baden-Baden festival (Così fan tutte, La clemenza di Tito), Glyndebourne (Figarova svatba), Carnegie Hall v New Yorku (Salome), Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně (Don Giovanni, Figarova svatba), Teatro alla scala (Così fan tutte), Lyric Opera v Chicagu (Figarova svatba, Kouzelná flétna), Houston Grand Opera (Figarova svatba) nebo Opéra de Paris (Popelka).
Na koncertních pódiích se objevil například v Musikvereinu ve Vídni a v Grazu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve Vídeňském Konzerthausu, v Konserthuset ve Stockholmu a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s Chicagským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dalšími významnými evropskými rozhlasovými orchestry, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a stockholmskou Královskou filharmonií.
David Švec

studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Jako klavírista již od roku 1998 spolupracoval s Pražským komorním orchestrem, je vyhledávaným komorním hráčem, natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas. Pravidelně spolupracuje s předními českými pěvci i s většinou českých symfonických orchestrů, nevyhýbá se ani mezižánrovým projektům.
Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů. V září 2003 nastoupil nejprve jako korepetitor a asistent dirigenta do opery pražského Národního divadla, od roku 2011 je zde ve stálém dirigentském angažmá. V ND představil nespočet inscenací, pro balet uvedl mnoho světových premiér.
Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Věc Makropulos v Opéra national de Paris (2007, 2009) a ve Wiener Staatsoper (2015), Příhody lišky Bystroušky v Lyonu (2013), ve Vídni (2014) a v Glyndebourne (2016), Rusalka v Barceloně (2012), v Paříži (2015) a v Theater an der Wien (2019) ad. 
Od roku 2017 spolupracuje též se Slovinským národním divadlem v Lublani, kde v únoru 2019 nastudoval novou inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty, v únoru 2020 potom operu Luisa Miller G.Verdiho.
Jihočeská filharmonie byla v Českých Budějovicích založena v roce 1981 s původním názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 39 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji.
U vzniku orchestru stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav Vavřínek. V letech 2008–2020 byl šéfdirigentem Jan Talich.
Orchestr vedle samozřejmé interpretace hudby klasických skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál stále více sleduje i současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty.